Etický kódex Národnej asociácie destinácií Slovenska
Základné ustanovenia
Článok 1
Etický kódex vychádza z princípov DMMS – destinačného marketingu a manažmentu Slovenska a predstavuje záväzok kompetentnosti, zodpovednosti a profesionalizmu členov Národnej asociácie destinácií Slovenska (ďalej iba NADS) voči klientom a všetkým subjektom v oblasti trhu s nehnuteľnosťami, a zároveň upravuje vzťahy medzi členmi NADS navzájom.
Článok 2
Záväznosť etického kódexu nie je len osobná. Je to organizačná záväznosť, aby sa neuskutočnil neprofesionálny krok člena NADS, ktorý by svojou neprofesionalitou zmaril profesionálny a stavovský imidž každého ďalšieho člena NADS aj NADS ako celku.
Článok 3
Akceptovanie etického kódexu a jeho dodržiavanie je jednou z podmienok členstva v NADS. Len na základe tohoto akceptovania možno dosiahnuť predpoklady na spoluprácu, vzdelávanie, uznanie a účinnosť NADS. Akceptovanie etického kódexu by malo spĺňať nasledujúcich päť princípov:
KAPITOLA I. Princípy etického kódexu
- Povinnosť byť vzdelaným a informovaným. Etický kódex zahŕňa ustanovenia, ktoré požadujú, aby osoby, členovia NADS, boli informovaní o záležitostiach týkajúcich sa DMMS, v rámci ich spoločnosti, štátu a národa a aby mohli aktívne prispievať k formovaniu verejného názoru a viesť rozpravu o týchto otázkach. Mali by byť vedení k tomu, aby boli informovaní o zákonoch, navrhovaných legislatívnych úpravách, vládnych uzneseniach, o verejnej politike a o bežných trhových podmienkach tak, aby mohli plne a presne radiť svojim klientom (za klienta sa považuje obchodná strana, s ktorou má NADS zmluvný vzťah) v rámci svojich kompetencií. Etický kódex ďalej požaduje, aby k tomu poverené osoby konali pri svojej činnosti vždy kvalifikovaným spôsobom, čestne, v súlade s dobrými mravmi, stanovami NADS a platnými právnymi normami Slovenskej Republiky.
- Povinnosť byť čestným. Etický kódex zakazuje podvody, zneužívanie zastúpenia a nezákonné obchodovania. Osoba zaoberajúca sa obchodovaním s nehnuteľnosťami sa musí zaviazať, že nebude zveličovať či naopak zatajovať dôležité fakty a že upozorní na každý súčasný alebo možný konflikt záujmov, pokiaľ ide o majetok alebo zastupované osoby.
- Povinnosť viesť si účty. Etický kódex vyžaduje, aby si osoby a organizácie NADS viedli samostatný účet v prípade, ak preberajú do úschovy finančné prostriedky od tretích osôb.
- Povinnosť zabrániť sporu. Etický kódex požaduje, aby sa kolegovia vyhýbali sporu medzi sebou navzájom. Tieto spory by mohli prekážať profesii a zle ovplyvňovať služby poskytované ich klientom. V tejto súvislosti etický kódex vyžaduje, aby zmluvy uzatvárané s klientmi boli v maximálnej možnej miere zmluvami o výhradnom zastúpení (exkluzívnymi zmluvami). Ak člen NADS spolupracuje s inou osobou, etický kódex podporuje túto spoluprácu v zmysle rýchleho obslúženia klienta. V prípade sporu, ktorému nemožno zabrániť, etický kódex požaduje, aby bol predmet sporu predložený dozornej rade NADS (ako arbitráži) pred podaním na príslušný súd.
- Povinnosť podrobiť sa disciplíne NADS. Etický kódex vyžaduje, aby v prípade akéhokoľvek sporu medzi členmi NADS bol tento v prvom rade riešený dozornou radou NADS. V takomto prípade sú strany povinné poskytnúť dozornej rade všetky požadované materiály a fakty a účinne pri riešení sporu napomáhať. V prípade, ak sa člen NADS odmietne podriadiť rozhodnutiu dozornej rady, môže táto podať návrh na vylúčenie v zmysle kapitoly III, článku 1, odst. 5d Stanov NADS.
KAPITOLA II. Profesionalizmus
Význam etického kódexu má štyri dimenzie:
- Je akceptovaný členmi NADS, snažiacimi sa etablovať ako profesionáli DMMS a tými, ktorí sú pripravení akceptovať isté poverenia a kolektívnu zodpovednosť a zaručené záväzky, ktoré predpokladá a ukladá profesionalizmus.
- Poskytuje základný návod etického správania sa členov NADS
- Poskytuje pozitívny smer rozvoja práce a administratívnej činnosti NADS, ktorá ho prijíma ako súbor činností, ktoré má v stanovách a má za cieľ ich realizovať.
- Definuje povinnosti a záväzky nad rámec pôsobnosti zákona.
KAPITOLA III. Zásady
Článok 1. Dobré meno – profesia
- Členom NADS sa môže stať len osoba s potenciálom efektívneho nakladania s výhodami členstva a zároveň bude prínosom pre ponuku asociácie.
- Pri výkone svojho povolania žiaden člen NADS nesmie prijať žiadne poverenie, ktoré by sa priečilo dobrým mravom, slušnému a korektnému správaniu sa, a ktoré by ohrozovalo jeho česť a dobré meno NADS. Môže použiť len také prostriedky, ktoré pripúšťajú právne predpisy.
- Každý člen NADS, pri výkone svojho povolania je povinný dbať o dobré vystupovanie a celkovú úpravu zovňajšku (vrátane oblečenia), aby jeho vážnosť zodpovedala požadovanej úrovni kladenej profesionálom, a aby svojim vystupovaním zároveň reprezentoval NADS.
Článok 2. Nezávislosť člena
- Vzťah člena ku klientom, súdom, úradom a ďalším osobám sa pri výkone jeho povolania riadi zásadou nezávislosti.
- Člen je povinný vyhýbať sa zásahom do svojej nezávislosti (vrátane takých, ktoré vyplývajú z jeho osobných záujmov) a musí sa usilovať o to, aby nezľavoval zo svojich profesionálnych kritérií len preto, aby uspokojil svojho klienta, iný orgán alebo tretiu osobu.
Článok 3. Dôvera
- Vzťah člena NADS a klienta je založený na vzájomnej dôvere.
- V súvislosti s výkonom povolania člen NADS nesmie utajeným spôsobom vyhotoviť zvukový alebo obrazový záznam o rozhovore s klientom alebo inou osobou o predmete rokovania.
- Zvukové alebo obrazové záznamy, ktoré mu boli poskytnuté klientom, nemôže použiť v iných prípadoch než v činnosti destinačného marketingu a manažmentu.
Článok 4. Zachovávanie mlčanlivosti
- Povinnosť mlčanlivosti člena NADS a jeho pracovníkov trvá aj po skončení poverenia (je časovo neobmedzená).
- Člen je povinný vyžadovať od svojich pracovníkov a všetkých ďalších osôb, s ktorými spolupracuje pri poskytovaní právnej pomoci, aby zachovávali povinnosť mlčanlivosti rovnako, ako on sám.
Článok 5. Záujmy klienta
Pri poskytovaní služieb chráni člen NADS záujmy klienta v súlade s etickým kódexom.
Článok 6. Poskytovanie služieb
- Člen NADS poskytuje služby len v rámci poverenia klienta, bez zbytočného odkladu, svedomite a zodpovedne. Za poskytnutú službu je člen osobne zodpovedný v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov.
- Člen NADS je povinný:
- a) priebežne informovať klienta o vývoji prípadu, ktorý mu bol zverený,
- b) bez zbytočného odkladu upovedomiť klienta o všetkých dôležitých úkonoch a oboznámiť ho s podstatnými písomnosťami, ktoré dostáva alebo odosiela,
- c) v primeranej lehote reagovať na požiadavky klienta,
- d) starostlivo nakladať s dokladmi, ktoré mu boli zverené, chrániť ich pred poškodením, stratou, odcudzením alebo zničením a urobiť všetky potrebné opatrenia na ich ochranu pred nepovolanými osobami.
- Člen NADS poskytuje služby vo veci, ktoré je schopný po odbornej stránke viesť. Prípadne si môže prizvať odborníka.
Článok 7. Odmena za poskytnutie služieb
- Člen poskytuje služby za odmenu v súlade s príslušnými právnymi predpismi.
- Pri určení ceny služieb sa členovia zaväzujú rešpektovať jej obvyklú výšku pre daný druh služby.
- Člen môže poskytnúť služby bezplatne, len ak ide o informatívnu poradu alebo vo výnimočnom prípade.
- Po skončení každej veci je člen povinný vec klientom po finančnej stránke riadne zúčtovať.
- Ak požaduje člen od klienta preddavok na odmenu alebo náhrady nákladov, nesmie takýto preddavok prevýšiť rozumný odhad odmeny a pravdepodobných nákladov náhrad za poskytnutie služby v príslušnej veci.
- Platby môžu byť prijímané od klienta, ktorý si službu u NADS objednal.
Článok 8. Peňažné prostriedky klienta
- Ak boli členovi zverené peňažné prostriedky pre klienta alebo pre tretiu osobu ako časť kúpnej ceny alebo celku, je člen povinný:
- a) vložiť bez zbytočného odkladu tieto prostriedky na účet v banke, iba ak klient výslovne súhlasil s iným postupom, a to s bankovým akreditívom, vinkuláciou vkladnej knižky alebo notárskou úschovou, b) zabezpečiť, aby pokiaľ o to požiada príslušný klient alebo ak sa splnia podmienky schválené klientom, mohol bezodkladne vyplatiť tieto peňažné prostriedky.
- Člen nesmie použiť peňažné prostriedky klienta na iný účel, než boli určené.
- Člen je povinný viesť oddelene od iných peňažných prostriedkov úplnú a presnú evidenciu o nakladaní s peňažnými prostriedkami klienta a na požiadanie klienta mu ju kedykoľvek predložiť.
- Ustanovenia ods. 1 až 3 sa primerane použijú aj na nakladanie s inými zverenými majetkovými hodnotami klientov.
Článok 9. Konanie pred úradmi
- V konaní pred úradmi je člen povinný zachovávať slušnosť, korektnosť a svojim vystupovaním pred úradmi prispievať k dôstojnosti a vážnosti úkonov, ktorých sa zúčastňuje.
- Člen je povinný, pri zachovaní náležitej úcty a zdvorilosti voči úradom, zastávať záujmy svojho klienta čestne a to spôsobom, o ktorom predpokladá, že je v rámci zákonom daných možností najprospešnejší pre jeho klienta.
KAPITOLA IV. Vzťahy medzi členmi NADS
Článok 1. Kolegiálnosť
- Vzťahy medzi členmi sa spravujú zásadou stavovskej a profesionálnej kolegiálnosti, postavenej na dôvere a spolupráci v záujme ich klientov a v záujme predchádzania sporom.
- Každý člen je povinný iných členov uznávať ako svojich kolegov a správať sa voči nim zdvorilo a korektne.
- Osobný a s vecou nesúvisiaci písomný alebo ústny útok proti kolegovi je porušením zásad kolegiálnosti.
- Ak sa podľa názoru člena iný člen správa v rozpore s týmito pravidlami, je povinný ho na to vhodným spôsobom upozorniť. Ak nedôjde k náprave, môže sa obrátiť na príslušný orgán.
- Člen je povinný pred podaním žaloby alebo iného podania proti inému členovi poskytnúť tomuto inému členovi možnosť urovnania veci zmierom pred dozornou radou NADS.
- Člen je povinný zachovávať mlčanlivosť počas disciplinárneho konania.
Článok 2. Spolupráca
- Člen, na ktorého sa obráti iný člen s konkrétnym obchodným prípadom je povinný informovať ho bezodkladne o spôsobe vybavenia jeho dožiadania, prípadne mu oznámiť prekážky, ktoré mu v tom bránia. V prípade spolupráce na spoločnom projekte, resp. obchode, je povinný na požiadanie predložiť súvisiace doklady.
- Člen je povinný bez zbytočného odkladu prijať od iného člena riadne doručovanú písomnosť a potvrdiť jej prijatie.
- Člen, ktorý sa dozvie, že ho klient poveril zastupovaním v určitej veci miesto iného člena, je povinný vyrozumieť o tom bez zbytočného odkladu tohoto člena.
KAPITOLA V
Článok 1. Názov organizácie manažmentu destinácie, DMO
- Člen smie používať len jeden názov svojej DMO.
- Názov DMO tvorí názov destinácie, meno a priezvisko člena, ak ide o fyzickú osobu a dodatok, že ide o DMO. Súčasťou názvu môže byť aj akademický titul člena.
- Ak poskytuje člen služby ako právnická osoba, súčasťou názvu by mal byť názov, ktorý charakterizuje, že ide o činnosť destinačného marketingu a manažmentu.
- V listinách, korešpondencii, reklame má právo člen užívať aj označenie NADS, prípadne členstiev v iných právnych subjektoch.
Článok 2. Propagácia a Reklama
- Člen je povinný sa prezentovať predovšetkým kvalitným výkonom svojho povolania a primeranou reklamou.
- Člen je povinný dbať o to, aby obálky, hlavičkový papier, pečiatky, vizitky a iné formy zverejňovania údajov o jeho činnosti, ktoré používa, boli dôstojné. Člen nesmie na tlačivách uvádzať údaje pochvalné alebo neprimerane vyzdvihujúce člena alebo ním poskytovanú službu.
- Menné zoznamy členov a organizácií destinačného manažmentu vydáva NADS.
Článok 3. Ukončenie alebo pozastavenie poskytovania služieb
- V prípade ukončenia alebo dlhšiu dobu trvajúceho prerušenia poskytovania služieb je člen povinný: a) usporiadať si svoje záväzky voči NADS, klientom a iným členom a splniť si svoje povinnosti k súdom a úradom a všetky daňové povinnosti,
- b) určiť člena, ktorý ho bude zastupovať a v prípade, že sa mu to nepodarí, oznámiť túto skutočnosť bez zbytočného odkladu.
KAPITOLA VI. Záverečné ustanovenia
- Dodržiavanie tohto etického kódexu by mal každý Člen NADS považovať za vec svojej profesionálnej cti.
- Etický kódex bol prijatý zakladajúcou konferenciou NADS.